Artiklar

torsdag 5 januari 2017

Recension: Holst mindfulla komedi

Betyg: 3/5 
(Goodreads: 3.13)

Titel: Mindfulness för losers
Författare: Christoffer Holst
Förlag: Bokfabriken
Antal sidor: 283 
Utgivningsår: 2016
Format: E-bok

Baksidetext:
Du kan ta tjejen ur Heta nätter, men du kan inte ta Heta nätter ur tjejen. 

Pamela Perssons liv är inte precis perfekt. Hon är 27 år och bor fortfarande hemma i källaren hos sina föräldrar i den jämtländska byn Solvik. Jobbet på frisörsalongen Hot Clip ger varken nog med pengar eller stimulans och alla människor i byn, inklusive hennes gamla tjejkompisar, ser ner på henne efter hennes medverkan i dokusåpan Heta nätter. 

När Pamelas största intresse i livet, den amerikanska skådisen Wade Crust, är på väg till Stockholm för en filminspelning ser Pamela sin stora chans. Hon måste fly från allt som är mörkt i Jämtlands skogar till allt som glimrar i storstaden. 

I Stockholm träffar Pamela den mopedåkande muskelbyggaren Sebbe och den nästan diplomerade mindfulnesscoachen Gloria. Samtidigt som det amerikanska stjärnbesöket närmar sig kryper allt hon lämnat i Solvik tätt inpå. Och frågan är vad Pamela egentligen letar efter? 


Tankar:
När jag läser Mindfulness för losers kan jag inte annat än att tycka om Pamela. Genom hela berättelsen hamnar hon i ovana situationer och gång på gång grusas hennes önskan om att följa vett och ettikett. Det är lite som att läsa om en trotsig tonåring som ännu inte lärt sig att passa in. Till en början var jag dock ganska tveksam till Holst gestaltning av Pamela och hennes hemby. Jag får associationer till ”lantis” och ”trashig” och har svårt att förstå poängen med denna grova generalisering. Längre in i Mindfulness för losers visar det sig dock att Holst driver minst lika mycket med Stockholmarna, deras uttal och manéer och vid flertalet tillfällen kan jag inte hålla mig från att gapskratta. Mindfulness för losers skulle göra sig mycket bra på filmduken. Den har de klassiska ”svenska komedier”-dragen i form av lågmäld ångest i kombination med dråpliga händelser och vassa kommentarer.

Trots att jag finner stor behållning av Pamela fastnar jag framförallt för ”nästan diplomerad mindfullnesscoach” Gloria. Genom Holst tillbakahållna berättelse kring henne läser jag en hel del mellan raderna och Gloria blir otroligt levande. Gång på gång försöker hon följa de senaste trenderna, äta rätt, stressa på rätt nivå, lyckas i karriären och se vacker ut. Allt på bekostnad av att välja bort kärleken. Jag nickar igenkännande och har ett gäng bekanta som skulle kunna vara henne. Och lite så tror jag att det är, vi har nog alla ett par Glorior i bekantskapskretsen och vi har nog alla en viss del av henne i oss.

Det är fantastiskt att Christoffer Holst i dagsläget gjort något så ovanligt som att skriva en avslutande berättelse där jag som läsare inte behöver gå och vänta i all oändlighet på att uppföljaren ska komma ut. Genom hans fräscha och moderna historia, rappa språk och komiska vinklar liknar den inget annat jag läst tidigare.

Kort och gott, vill du slappna av och skratta - läs Mindfulness för losers!


Andras recensioner:
Lottens bokblogg, Kulturkollo, Enligt O och Beas bokhylla.


Boken finns att köpa på bl.a. Bokus och Adlibris.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar