Artiklar

söndag 8 januari 2017

Recension: 3% - inget annat än uselt!

Betyg: 1/5 

Regi: Pedro Aguilera
Medverkande: João Miguel, Bianca Comparato, Michel Gomes
Produktionsland: Brasilien
Språk: Portugisiska
Produktionsår: 2016
Säsong: 1 (8 avsnitt)
Genre: Sci-Fi 

Nyligen släppte Netflix 3%, en brasiliansk Sci-Fi-serie i samma stuk som The Hunger Games och The Maze Runner. Normalt sett brukar jag undvika liknande serier, men av en slump började jag titta på den.

3% utspelar sig i en dystopisk slumstad där alla 20-åringar ska genomgå en serie avancerade fysiska och psykiska prov, Processen, där deras karaktär bedöms. Enligt beräkningar klarar tre procent av ungdomarna detta prov och är därmed värdiga att tillträde till en elitistisk och utopisk stad kallad Offshore. Motsättningar kring huruvida det är rätt eller fel att inte alla har tillträde leder till att en grupp rebeller börjar motarbeta Processen på alla sätt de kan.

Under Processen får tittaren bland annat följa processledaren Ezequiel (João Miguel), den känslofyllda huvudpersonen Michele Santana (Bianca Comparato), rullstolsburne Fernando Carvalho (Michel Gomes), deltagaren Rafael Moreira (Rodolfo Valente) och den ilskna street-smarta Joana Coelho (Vaneza Oliveira). 


3% är den första brasilianska TV-serie jag sett vilket troligen var anledningen till att jag fortsatte att titta på den trots att jag konstant satt och skruvade på mig och kollade på klockan. Tempot var långsamt, handlingen urusel med många obesvarade trådar och skådespeleriet var lika illa som mitt eget på gymnasiets estetiska program. 

Om jag skulle rekommendera någon att se den? 
Inte en chans!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar