Recension: Brevbärarens sista möte

Utgivningsår: 2016
Format: Häftad
Genre: Thriller

Recensionsexemplar:
Ja. Tack till Dan Fränkel!

Baksidetext:
Brevbärarens sista möte är en thriller om agenter och kärlek i det kalla krigets skuggvärld. Handlingen, som utspelar sig i början av 70-talet, rör sig mellan Stockholms unga vänsterkretsar, Östberlin, det slutna Albanien och underrättelsetjänsterna i Stockholm, DDR och USA.

Boken bygger på ett verkligt fall, brevbäraren Bosse Janssons mystiska försvinnande 1976. Fallet har omtalats många gånger, bland annat i P1-dokumentären "Brevbäraren som försvann" från 2013. Bosse Jansson var aktiv i den marxist-leninistiska vänstern under sjuttiotalet och många tror att hans försvinnande har med politik att göra.

Författaren kände själv Jansson från den tiden och har gjort en del efterforskningar. Boken ska ses som en fantasi om vad som kan ha hänt men den är långt ifrån orimlig. Karaktären Robert Hansson är i stort sett byggd på vad som kommit fram om Bosse Jansson och hans liv och man kan säga att historien gör luckorna och frågetecknen begripliga.

Tankar:
I Brevbärarens sista möte får läsaren inte enbart följa Bosses politiska aktiviteter, utan även hans utveckling från att vara en udda och socialt obekväm person, till att bli förälskad och utmanas. Genom Fränkels personporträtt upplever jag att jag omgående kommer Bosse in på livet, både genom beskrivningar kring hans personlighet och tankar, och genom Fränkels beskrivning av hans utseende. Under läsningens gång känner jag med Bosse, hans utsatthet blir verklig och hans fumlighet när han ska köpa kondomer får mig att gapskratta av igenkänning.

Fränkel målar upp ett brett persongalleri med allt från arbetskamrater, till vänner inom politiken och tjänstemän inom underrättelsetjänsten i Sverige, USA och DDR. Detta gjorde mig till en början förvirrad, men Fränkel har gjort ett smart drag när han valt att hålla beskrivningarna ytliga, utöver Bosse, Belinda och Onkel Manfred. Däremot hade jag önskat en mer detaljerad beskrivning av Ewa. Hon försvinner bort i periferin, men känns högst relevant för berättelsen.

Innan jag började läsa Brevbärarens sista möte hade jag inget större grepp kring Albaniens utsatthet och påverkan från Ryssland under kalla kriget. Fränkel råder snabbt bot på det då den första tredjedelen av Brevbärarens sista möte är full av information om Albaniens historia, Östtyskland och den kommunistiska rörelsens framväxt i Sverige under 70-talet. Denna täta politiska information är viktig för berättelsens utveckling, men gör också att lästempot blir lite i det långsammaste laget och jag villar bort mig i terminiologin.

När jag kommit halvvägs i Brevbärarens sista möte minskar den politiska informationen och fokus läggs på Bosses relationer, hur han försöker navigera sig fram genom olika svårigheter och gång på gång hamnar i dumdristiga situationer. Lästempot ökar markant och tillslut vill jag inte lägga ifrån mig boken. Fränkels tempoväxling är mycket skickligt utförd och jag upplever andra delen som både spännande och lättläst. Men, det bästa i Brevbärarens sista möte, det är ändå i slutkapitlen där Fränkel når upp till en riktigt bra thrillernivå.

Om författaren:
Dan Fränkel är född 1948 och har tidigare gett ut två böcker om ledarskap samt romanen Pytt i panna över ett avslutat sextiotal.

Andras recensioner: