Artiklar

söndag 18 december 2016

Vila i frid

Betyg: 3/5 
(Goodreads: 3.29)

Titel: Vila i frid
Författare: Sofie Sarenbrant
Förlag: Massolit Förlag 
Antal sidor: 350 
Utgivningsår: 2015 
Format:  E-bok 
Serie: Emma Sköld (#1) 
Genre: Deckare

Sofie Sarenbrant påbörjade sin serie om Emma sköld 2012 med boken Vila i frid. I samband med att denna recension skrivs i december 2016 är fem böcker om Emma Sköld utgivna.

Vila i frid utspelar sig på spaet Yasuragi i Hasseludden utanför Stockholm. En av de mest folkkära skåderspeleskorna hittas medvetslös i kvinnornas tvagningsrum. Emma Sköld på kriminalpolisen i Nacka kallas in för att utreda vad som har hänt. Strax därefter upptäcks ett äldre par döda på sitt hotellrum. När en tredje person hittas avliden på samma spa är tillfälligheterna för många för att vara en slump och polisen med Emma Sköld i spetsen arbetar intensivt för att hitta mördaren.

Sarenbrant har skrivit en lättläst kriminalare i sann Beck- och Wallanderanda. Däremot skiljer den sig åt på flera väsentliga punkter. Boken är svår att komma in i då ett gäng karaktärer presenteras nästan samtidigt och det blir förvirrande att förstå vem som är vem och vilka relationer de har till varandra. Det tar ett ganska bra tag innan deras liv nystas upp så pass att jag får ett grepp om dem. Det är även en märkbar skillnad genom att Sarenbrant inte lägger ut några direkta ledtrådar kring vem mördaren kan vara förrän strax innan det uppdagar sig. Det gör att jag under läsningen hela tiden väntar på en vändpunkt och tillslut blir ganska otålig. När vändpunkten väl kommer upplever jag mer den som ett ”jaha…” än som den spänningstrigger den bör vara.

Trots dessa invändningar är Vila i frid en ganska avskalad och stämningsfull kriminalare. Framförallt genom den parallella berättelsen som Emma Sköld och hennes kamp att få ihop livet som polis, flickvän och syster. Sarenbrant porträtterar henne mycket trovärdigt och i flera punkter kan jag känna igen olika emotioner och tankegångar från mitt eget liv. Jag kommer definitivt att fortsätta att läsa serien om Emma Sköld, men då framförallt för att jag är nyfiken på hur hennes karaktär kommer att utveckla sig.

Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att Vila i frid är en kriminalare som passar sig bra som en lugn läsning på stranden, framför brasan eller som mellanläsning när hjärnan behöver koppla av. Genom ett snabbt berättartempo går den snabbt att läsa och behåller en helt okej spänningsgrad rakt igenom hela boken.


Boken finns att köpa på bl.a. Bokus och Adlibris.
SparaSpara

0 kommentarer:

Skicka en kommentar