Artiklar

onsdag 7 december 2016

Den vita staden

Betyg: 5/5 
(Goodreads: 3.47)

Titel: Den vita staden
Författare: Karolina Ramqvist
Förlag: Norstedts 
Antal sidor: 176 
Utgivningsår: 2016
Format: Pocket
Serie: Karin. Del #2.
Genre: Skönlitteratur

Den vita staden är en fristående fortsättning på Karolina Ramqvists bok Flickvännen. Läsaren får möta huvudpersonen Karin och hennes spädbarn Dream. Karin har i Den vita staden blivit ensamstående i sin lyxvilla med skottsäkra glas och länge är det oklart om och var hennes kriminelle pojkvän och försörjare Johan befinner sig.  Karins känslor av overklighet, uppgivenhet, ångest och ensamhet läcker genom boksidorna och Ramqvist beskriver hur Karins energi är totalt slut och att hon gett upp allt, förutom att fysiskt sköta om Dream. 

Karin betalar inga räkningar, kliver inte ur sin morgonrock och slänger inga sopor. Hon har inga pengar och stillar den värsta hungern med pizza, pizza som hon får betala för genom sex. Karin håller minnena av Johan vid liv genom att gå omkring i hans morgonrock, titta på Dream och stryka med händerna över alla de lyxiga märkeskläder som ligger i garderoben och som hon ännu inte lyckats sälja.

En dag knackar Kronofogden på dörren. Huset är satt till utmätning. Det är i detta hus som hon fått av Johan som stora delar av berättelsen utspelar sig. Ramqvist naglar fast mig som läsare och förmedlar ett naket, kallt och verklighetstroget personporträtt av en kvinna som är oförmögen att ta sig ur sin situation. Ångesten och tomheten som Ramqvist skickligt förmedlar i och mellan raderna stiger från boksidorna och jag uppmärksammar att jag vi flertalet tillfällen lägger ned boken och går och ger min man en varm kram. Jag upplever en tacksamhet för att inte jag behöver leva samma känslor som Karin. För mig är det troligen det bästa betyg en bok kan får, att jag känslan i den förs över och blir verklig. Den vita staden kan vara en av de tio bästa böcker jag har läst, någonsin.


Jag kommer att gå och vänta och längta efter att Ramqvist skriver en fortsättning om Karin och Dream. 

Vald till månadens bok i december 2016.


Boken går att köpa på bl.a. Bokus och Adlibris.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar