Artiklar

fredag 16 december 2016

Väggen: En utbränd psykiaters noteringar

Betyg: 5/5 
(Goodreads: 4.33)

Titel: Väggen
Författare: Pia Dellson
Förlag: Natur & Kultur 
Antal sidor: 138 
Utgivningsår: 2015
Format: E-bok
Genre: Biografier / Psykologi

Pia Dellson upptäckte en nyårsafton för ett par år sedan att hon inte klarade av att hämta ett par strumpor. Hon hade levt med för högt stresspåslag under lång tid i sitt arbete som psykiater vilket resulterade i att det tog stopp. Dellson blev diagnostiserad med utmattningssyndrom och hon blev sjukskriven. Med boken Väggen: En utbränd psykiaters noteringar samlade Dellson sina tankar från sjukdomsperioden. I korta haikuliknande textrader får läsaren följa med henne ner i avgrunden och upp ur djupet. Dellson beskriver hur hjärnan känns som sirap, hur hon är oförmögen att göra någonting och hur tankarna inte hänger med.

”Med envishet
kommer man långt
in i väggen.”

Jag blev diagnostiserad med utmattningssyndrom för fyra månader sedan och hörde talas om Väggen av en slump. När jag väl började läsa boken upptäckte jag omgående att där, på pappret, stod alla mina tankar, svårigheter och vurpor. Något som jag kunde känna igen mig i och lära mig av. Något som gav tröst och hopp. Det gör att jag ser Väggen som en av de viktigaste böcker jag läst på länge. 

Väggen passar alla typer av läsare. Orden är lätta att ta till sig och kortheten i textstyckena fungerar för läsare på båda sidor av väggen. Det är dessutom en bok som kan förklara tillståndet för oförstående anhöriga, vänner, chefer och kollegor


Denna bok kommer jag att ge som gåva till de runt omkring mig som i framtiden blir utbrända för att ge hopp, tro och styrka.


Boken finns att köpa på bl.a. Bokus och Adlibris.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar