Recension: Gryningspyromanen

Förlag: Hoi
Antal sidor: 328
Utgivningsår: 2016
Format: E-bok
Genre: Biografi

Baksidetext:
I slutet av april 2016 släpptes den så kallade Gryningspyromanen Ulf Borgström fri från sitt fängelsestraff. Han har enligt egen utsago anlagt 200 bränder men endast blivit dömd för tre. Notan för de bränder han har varit misstänkt för, spaningen och rättegångskostnaderna uppgår till minst en miljard kronor. Vem är denne man, och vad är det som format honom till den han är idag? Svaren får vi i denna dokumentära bok som också ger en inblick i vad vi kan vänta oss av honom efter frigivningen.

Med 1 000 timmars research bakom sig har författarna gjort en djupdykning i Ulf Borgströms liv. Genom samtal med grannar, familjemedlemmar och tidigare vänner får vi veta hur hans barndom såg ut i ett splittrat hem präglat av misshandel och övergrepp. Utifrån samtal med polis och räddningstjänst, åklagare, vittnen, förhörsprotokoll och domar levandegörs bränderna. Författarna ifrågasätter rättssystemets förmåga att binda någon till bränderna och presenterar ny bevisning och en alternativ metod för hur man skulle kunna väcka åtal mot honom för bränder som ännu inte är preskriberade.

En sann berättelse om svek, hämnd och om ett misslyckande av samhället.

Tankar:
Som vid alla andra tillfällen då jag läser en biografi har jag svårt att formulera mina tankar, bland annat för att det känns fel att sätta en etikett på en människas levnadsöde. Däremot tänker jag att jag gör en beskrivning av mina tankar kring texten och de delar jag finner extra  intressanta.

I Gryningspyromanen får jag som läsare följa Ulf Borgströms levnadsöde, från födseln 1963 till nutid genom intervjuer med anhöriga, offer, myndigheter och en mängd insamlade dokument. Ulf har valt att inte delta vilket gör att hans levnadsöde tecknas genom ett utifrånperspektiv där andras åsikter och tankar görs till sanning. Det som styrker en hel del av Ulfs historia är intervjuerna med hans bror.

Ulf barndom beskrivs som oerhört tragisk med utsatthet, regelbunden misshandel av styvfadern och svek från vuxenvärlden. Bland annat blev Ulf och hans bror aktualiserade hos socialtjänsten som tonåringar. Ett hopp väcktes om att situationen skulle förändras. I Ulfs fall blev det inte så utan i samband med att han genomgick en snabbskola i kriminalitet ökade avskyn mot samhället. Småkriminalitet övergick till tyngre och slutligen började Ystad att brinna.

Frågan är om Ulfs nota på minst en miljard kronor hade kunnat minskas? Jag är övertygad om det. Hade rätt insatser satts in från socialtjänsten när Ulf var ung och om polisen hade samarbetat och tagit hjälp utifrån, då är det inte säkert att Ulfs liv hade sett ut som det gör idag. Att Ulf som barn utsatts för svek från samhället och vuxenvärlden råder det ingen tvekan om, men jag märker att jag under läsningens gång även kan se hur polisen och socialtjänsten driver en desperat och paranoid människa till bristningsgränsen.

I Gryningspyromanen beskrivs Ulf Borgström som en ytterst smart hämndmordbrännare. Enligt författarna uppfyller han alla kriterier, vilket även han själv tillstyrkt genom att ha uttryckt att samhället ska få betala för det de har gjort mot honom. Att Ulf är smart råder det ingen tvekan om. De bränder han anlagt har varit ytterst noggrant planerade, både utifrån de redskap han använd och placering av bränderna. Han har dessutom haft en egen logik kring valet av platser, vilket jag tidigare inte hört talas om. Alla platser har symboliserat saker han tycker illa om; trädgårdsarbete, socialtjänst, polis, samhälle… ja, listan kan göras lång.

När jag läser författarnas sammanställning av de bränder som skulle kunna vara hans verk blir jag chockad. Jag hade ingen aning om att det var den mängd som det handlade om. Men mest chockad blir jag nog över polisens fumliga tillvägagångssätt. Istället för att vara noggranna med att samla bevis och ta hjälp av experter väljer de att hålla utredningen inom Ystadspolisen. Givetvis kan denna station inte inneha alla de kunskaper som krävs för något så ovanligt som en hämndpyroman, men utifrån den information som författarna ger, verkar de ha svårt för att acceptera det.

Samtidigt som jag kan se brister i polisens agerande, kan jag också se en polisstation i en hopplös situation. På sitt bord har de att trygga ett samhälle mot bränder och medborgare i upplösningstillstånd. De är medvetna om att Ulf bränner ner ställe efter ställe, men de når enbart fällande domar vid tre tillfällen.

Som läsare upplever jag Gryningspyromanen som en spännande och dramatisk verklighetsskildring. Även om den inte är ett litterärt mästerverk så tar tankarna kring Gryningspyromanen inte slut efter sista sidan, utan jag tar med mig en hel del tankar kring den oerhört sköra balansgången i bemötandet av en annan människa.

Om författarna:
David Widlund är utbildad elektriker, brandingenjör och brandutredare. Han har i många år arbetat inom kommunal räddningstjänst, bland annat som befäl i utryckning och som brandutredare. David är författare till boken Elektricitet och bränder med inriktning på brandutredning

Monica Walldén är född 1972 och är journalist, tidskrifts- och förlagsredaktör specialiserad på brand- och miljöfrågor. Gryningspyromanen är hennes första bok.

Andras recensioner:
BoklystenSkånska dagbladet och Tankar från Runudden.