Artiklar

tisdag 10 januari 2017

Recension: Fiolen från Auschwitz

Betyg: 4/5 
(Goodreads: 3.62)

Titel: Fiolen från Auschwitz
Författare: Maria Àngels Anglada
Förlag: Albert Bonniers förlag
Antal sidor: 152 
Utgivningsår: 2014
Format: Inbunden


Baksidetext:
Auschwitzfången och tidigare instrumentmakaren Daniel får av en händelse reparera en violin i lägrets träverkstad. Ett av de högre befälen slår vad med den fruktade lägerdoktorn om att Daniel kan bygga en violin lika fin som en Stradivarius. Lycka Daniel så vinner kommendanten en låda vin av doktorn, misslyckas Daniel tvingas han delta i doktorns medicinska experiment.

En kuslig dödsdans tar sin början, mellan krigets fasor och musikens ädla skönhet.

Tankar:
Àngels Angladas är inte den första som skrivit om nazisternas märkliga syn på musik i koncentrationslägren. Skillnaden är att hon vänder på perspektivet. Istället för att skriva om musikerna har hon tecknat ett lågmält och intensivt porträtt av violinmakaren Daniel som i Fiolen från Auschwitz uttrycker att hans dagar är som ett ansikte efter en olycka, nästan vackert på ena halvan, men bränt och ärrat till oigenkännlighet på den andra. Det står ganska snart klart att Daniel hämtar kraft, styrka och mod genom att få arbeta med att bygga fiolen, och därmed i tankarna kunna fly till tiden innan kriget, då när han träffat Eva och de planerade att gifta sig.

För mig som tidigare violinist är alla detaljer i Daniels fiolbyggande och hänvisningar till klassisk musik något av en fröjd att ta del av. Jag förnimmer känslan av att hålla fiolkroppen i händerna, hur ådringarna på träet passar ihop och hur träets urholkningar skapar en makalös klang. Däremot kan jag se svårigheter för icke-violinister att förstå konsten i hantverket, vilket självklart leder till att det inte går att ta del av Fiolen från Auschwitz på samma sätt.

Àngels Anglada bedriver en genomgående tes i Fiolen från Auschwitz - att konsten och musiken är så stark att den kan övervinna våld. Jag ställer mig tveksam till detta, men däremot är jag övertygad om att musik kan ingjuta hopp och mod vilket i sin tur kan leda till en ökad motståndskraft mot det våld som finns i närheten.

Fiolen från Auschwitz är en kortroman skriven med ett rakt och enkelt språk där kapitlen varvas med autentiska citat från nazisternas dokument genom ett brev till Himmler om de dödas guldtänder, riktlinjer för prygling och invetarieförteckningar från koncentrationslägen. Ànglada gör inte några utsvävningar utan fokuserar på det som händer och ger tydliga, balanserade och konsekventa personskildringar.

Fiolen från Auschwitz innehåller ett djup som gör att jag garanterat kommer att läsa om den. Jag har en känsla av att jag vid första läsningen skrapade på ytan och att det finns så mycket mer jag kan ta med mig från Àngel Angladas roman.

 Om författaren:
Maria Àngels Anglada, 1930-1999, är en av nittonhundratalets viktigaste katalanska författare. Hon tilldelades läsar- och kritikerpriset Premi Josep Pla 1978 och har skrivit flertalet romaner, noveller, essäer och poesi.


Andras recensioner:


Boken finns att köpa på bl.a. Bokus och Adlibris.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar