Artiklar

måndag 5 december 2016

Det handlar om dig

Betyg: 5/5 
(Goodreads: 3.43)

Titel: Det handlar om dig
Författare: Sandra Beijer
Förlag: Rabén & Sjögren 
Antal sidor: 198 
Utgivningsår: 2014
Format: E-bok
Genre: Ungdom

Sandra Beijer är en av de få skribenter jag följt från okänd medlem på skrivarcommunityn Sockerdricka till välkänd bloggar på Niotillfem, och jag har i många år undrat när hon väl ska släppa sin debutroman. 2014 var det äntligen dags för Det handlar om dig att äntra bokhandlarnas ungdomshyllor.

Beijer beskriver i Det handlar om dig den första stora kärleken. 15 år gammal förälskar sig jag i du och Beijer beskriver med korta poetiska stycken hur uppslukande den kan vara, genom både osäkerhet och trasighet. Huvudpersonerna träffas på hemmafester under sommarlovet. När hösten kommer börjar skolan och de blir ihop vilket visar sig vara något helt annat än att vara förälskad och nyfiken. Läsaren får följa berättarjaget genom tråkiga lektioner, hångel, alkohol, folköl och cigaretter.

Beijers berättarstil känns helt klart igen både från hennes blogg och tidigare noveller på Sockerdricka. Och det är något som helt klart är hennes styrka. Det är sällan jag snubblat över en författare som näst intill perfekt kan beskriva en tonårings besatta känslor utan att romantisera och bagatellisera.


Trots att jag upplever själva historien som enkel och nästintill banal känns Det handlar om dig äkta, vilket gör att gag är föga förvånad över att boken blivit en favorit hos både tonåringar och vuxna.


Boken kan köpas på bl.a. Bokus och AdLibris.
SparaSpara
SparaSparaSparaSpara

0 kommentarer:

Skicka en kommentar