Artiklar

måndag 26 december 2016

Munken som får mig att vridas i plågor

Betyg: 1/5 
(Goodreads: 3.76) 

Titel: Munken som sålde sin Ferrari: En berättelse om att uppfylla sina drömmar och förverkliga sig själv
Originaltitel: The monk who sold his Ferreri
Författare: Robin Sharma
Förlag: Storyside
Utgivningsår: 2008
Format: Ljudbok
Uppläsare: Stefan Sauk
Tid: 6h 26 min
Genre: FaktaPsykologi / Religion 

Sedan ett antal år har jag varit nyfiken på Munken som sålde sin Ferrari men har aldrig tagit mig tid att börja läsa den. Det var först när jag satt hemma och i ren uttråkning startade ett Storytelkonto som boken blev aktuell, dock inte för läsning utan för lyssning. 

Munken som sålde sin Ferrari handlar om en amerikansk stjärnadvokat, Julian Mantle, som får en hjärtinfarkt i rättssalen och därefter försvinner i tre år. Läsaren möter Julian när han kommer tillbaka till USA som en helt förändrad man. Han berättar sin historia för vännen och kollegan John. Under frånvaron har Julian befunnit sig hos Sagers of Sivana, en grupp mysiker i en liten bergsby i Himalaya, där han studerat hur han ska nå ett upplyst, lyckligt och framgångsrikt liv.

Munken som sålde sin Ferrari har överlag fått mycket goda recensioner. Därmed blev jag ganska förvånad över att upptäcka att boken inte alls passar mig. Trots mitt engagemang för buddhism och österländska filosofier upplevde jag Sharmas bok som en enda lång påtvingad predikan full av faktafel och flummerier. Jag fann den inte inspirerande eller lärorik överhuvudtaget, vilket jag i princip alltid gör med liknande böcker. Enda anledningen att jag tog mig igenom lyssningen var Stefan Sauks berättarröst som är både kvick och väcker nyfikenhet.

Jag ser ingen större mening i att göra en djupare analys av Munken som sålde sin Ferrari då Maiburogu har skrivit exakt allt som jag tycker och tänker. Är du intresserad av att läsa mer, in och läs den recensionen.


Boken finns bl.a. att köpa på Bokus och Adlibris.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar