Artiklar

söndag 4 december 2016

Skillnadens trädgård


Betyg: 5/5 
(Goodreads: 4.0)

Titel: Skillnadens Trädgård: ett ekologiskt trädgårdsskafferi
Författare: Sara Bäckmo
Förlag: Roos & Tegner 
Antal sidor: 175 
Utgivningsår: 2016
Format: Inbunden
Genre: Fakta / Trädgård

I en liten by i Småland har Sara Bäckmo rivit av ett jordlager på 450 kvadratmeter och dragit igång en ekologisk grönsaksodling som försörjer familjen med färska grönsaker stora delar av året. Istället för att göra som de flesta rekommenderar; börja smått och utöka, satte Bäckmo ribban högt för sig själv. Ett antal år senare fungerar det alldeles utmärkt.

Skillnadens trädgård är Bäckmos första bok och efter enbart ett par sidor önskar jag att hon snart gör en uppföljare. För, jag som läsare får inte bara nyttiga tips om odling och hur jag kan bli självförsörjande på grönsaker, utan jag får även följa med i hennes familjs resa. Skillnadens trädgård är långt ifrån den romantiserade bilden av att gå och kratta löv iklädd vackra kläder. Fotografier är tagna på allt från gödsel och skitiga händer till grovjobb med att gräva nya odlingsbäddar.

Bäckmo bjuder även på en del recept och berättar med glädje hur goda groddar kan vara. Just avsnittet om groddar fastnade så starkt i mig att jag genast åkte till närmsta affär och köpte torkade gula ärtor och sådde. Ärtskotten blev en succé hemma och förtroendet för Bäckmos kunskaper ökar allt mer för varje sak som jag provar ur boken.

Den stora behållningen ur boken är inte alla fantastiska möjligheter Bäckmo visar läsaren, utan att den ger mig som hobbyodlare tillräckligt med självförtroende för att våga börja experimentera och bryta gränser.


Det går bara att sammanfatta Skillnadens trädgård med tre ord: köp, sträckläs och börja odla!


Boken går att köpa på bl.a. Bokus och AdLibris.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar