Artiklar

torsdag 15 december 2016

Frukost på Tiffany's

Betyg: 1/5 
(Goodreads: 3.89)

Titel: Frukost på Tiffany's
Originaltitel: Breakfast at Tiffany’s
Författare: Truman Capote
Förlag: Bonnier Pocket 
Antal sidor: 182 
Utgivningsår: 2012
Format: Pocket

Året är 1958 och Truman Capote ger ut långnovellen Frukost på Tiffany’s. Boken löper stora framgånger och huvudpersonen Holly Golightly klassas snart som en kulturikon.

Frukost på Tiffany’s handlar om vänskapen mellan 18-19-åriga Holly Golightly och berättaren som hon kallar Fred. Läsaren får följa hur deras relation utvecklas perioden 1943-1944 i ett hyreshus på Manhattans Upper East Side då Holly är på jakt efter den perfekta mannen att gifta sig med.

Capote tecknar ett skickligt personporträtt av en naiv och omogen ung kvinna som stått på egna ben sedan fjortonårsåldern. Genom Hollys förmåga att anpassa sig efter de hon möter, sina kvicka svar och små hemlighetsfulla anekdoter från sitt liv gör hon ett djupt intryck på alla hon träffar.
Under årets gång går Holly på otaliga fester, träffar män och har en romantiserad bild av verkligheten. 

Frukost på Tiffany’s har alla delar som behövs för att jag ska finna berättelsen intressant. Dock ser jag den som mycket platt, vilket kan bero på att Capote fokuserat på berättarens perspektiv. Hollys djup glimmar till lite då och då, men jag vill veta mer. Vad händer runtomkring henne och vem är egentligen berättaren? Denna informationstunnhet är genomgående i hela boken och när jag läst sista sidan känner jag fortfarande inte att jag fått grepp om varesig Holly eller berättaren. Däremot har Capote lyckats väl med dialogerna och i vissa stunder känner jag Hollys närvaro. Sen kommer nästa mening, och jag vill slå igen boken. Varför Frukost på Tiffany’s blivit en klassiker kommer jag nog aldrig att förstå.


Boken finns att köpa på bl.a. Bokus och Adlibris.
SparaSpara
SparaSpara

0 kommentarer:

Skicka en kommentar