Artiklar

fredag 9 december 2016

Julklappstips!

Har du svårt att komma på vad du ska ge dina bokälskande vänner? Några av de böcker som jag läst och tycker mycket om finns i listan nedan. Kanske kan du få några tips?


TILL SLAPPAREN:

Marley & Jag - John Grogan
”En historia om en familj och om den underbart neurotiska hund som lärde dem vad som egentligen betyder något i livet.
Jenny och John skulle just börja sitt gemensamma liv. De var unga och kära, de hade ett litet hus och inte ett bekymmer i världen. Så bestämde de sig för att öva sina föräldratalanger på en hund. In i deras hem kom Marley, en svansviftande gyllengul labradorvalp. Och tillvaron förändrades för alltid.
Snabbt växte Marley till en bredbröstad fyrtiofemkilos ångvält, en hund som inte liknade någon annan. Han dundrade fram, sprang genom nätdörrar, hälsade alla gäster med en dreglig puss och tuggade i sig det som kom i hans väg, alltifrån pennor till ett använt graviditetstest. Lydnadskurser hjälpte inte, Marley blev relegerad. Det gjorde inte heller de lugnande medel som veterinären skrev ut med kommentaren: "Tveka inte att ge honom de här."
Men Marley hade ett gott sinne. Lika vilt som han betedde sig, lika obegränsad var hans tillgivenhet. Marley delade parets glädje när de väntade sitt första barn, och deras sorg när det blev missfall. Plötsligt visade han upp en ny sida då han timme efter timme stod helt stilla och lät Jenny gråta ut i hans päls.
Vart han än kom ställde han till med oreda - och vann allas hjärtan. Hela tiden förblev han orubbligt lojal, även i de stunder då hans familj tvekade om de verkligen skulle kunna ha honom kvar. Villkorslös kärlek, blev de medvetna om, kan ta sig många uttryck.”




En man som heter Ove - Fredrik Backman
”Ove är 59. Han kör Saab. Folk kallar honom "bitter" och "grannarnas skräck". Men Ove är fan inte bitter, grymtar han. Han går väl bara inte runt och flinar jämt!

Varje morgon tar Ove sin inspektionsrunda i kvarteret. Flyttar cyklar och kontrollerar källsorteringstunnorna. Trots att det är flera år sedan han avsattes som ordförande på bostadsrättsföreningens årsstämma. Eller "den där statskuppen", som Ove själv bara minns den.

Men bortom den vresige ordningsmannen finns en historia och en sorg. Så när de nyinflyttade grannarna i radhuset mittemot en novemberdag råkar förstöra Oves brevlåda blir det upptakten på en komisk och hjärtevärmande berättelse om tilltufsade katter, oväntad vänskap och den uråldriga konsten att backa med släp. Som kommer förändra en man och en bostadsrättsförening i grunden.

Fredrik Backmans debutroman om den arga äldre mannen i grannhuset präglas av pricksäker humor och hög igenkänningsfaktor. En underhållningsroman som både lyckas skapa sitt eget humoristiska universum och berätta något viktigt om oss själva och vår tid. Det är en underhållande feel good-berättelse i samma anda som Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann och filmen Livet från den ljusa sidan.”






TILL TONÅRINGEN:

Ondskan - Jan Guillou
När Erik relegeras från skolan på grund av sin brutalitet hamnar han på en internatskola långt från huvudstaden. Där hoppas han kunna bryta cirkeln av våld han fostrats in i och börja om. Men han får lära sig att den ondska, utövad av hans sadistiske far, som han upplevt i hemmet även existerar i andra former.
   Internatskolan är en värld fylld av pennalism som efterhand driver Erik in i en spiral av våld och motvåld. Han inser att hans uppväxt inte bara format honom till den han är, utan att han också fått den kunskap som behövs för att en gång för alla göra upp med ondskan han vill lämna bakom sig...

Temat i Ondskan, våld på både gott och ont, är ständigt lika aktuellt och boken har sedan den utkom första gången 1981 blivit en modern klassiker och den första stora läsupplevelsen för en mängd ungdomar.”


Tusen små bitar - James Frey
Tusen små bitar är James Freys debutbok och har nått miljontals läsare världen över. Den gavs först ut som en självbiografi, men skapade stor skandal och uppmärksamhet då det visade sig att den inte höll sig helt till sanningen.  

Detta är en intensiv berättelse om drog- och alkoholmissbruk, om begär och beroende, och James kamp på rehab för att bli frisk. Frisk och äntligen fri.

"talar direkt till läsaren. Krävande. Hänsynslöst. Naket. Det var länge sedan jag blev så fysiskt påverkad av en roman."
Norrköpings Tidningar

"Det skulle inte förvåna om James Freys debutbok blir en klassiker"
Eskilstuna-Kuriren”










TILL TÄNKAREN:

Alkemisten - Paulo Coelho
"Alkemisten" är den magiska historien om Santiago, en andalusisk herdepojke som följer sin dröm om att finna en av världens dyrbaraste skatter. Från sitt hem i Spanien reser han till marknaderna i Tanger och genom Egyptens öken till ett livsavgörande möte med alkemisten. Historien om de skatter som Santiago finner på sin väg lär oss den viktigaste av alla visdomar: att lyssna till sitt hjärta, att förstå tecknen på livets väg och framför allt att följa sina drömmar. 

"Alkemisten" är en av vår tids mest sålda böcker. Den har översatts till 58 olika språk och utgivits i 156 länder.”

Brida - Paulo Coelho
Irländska Brida är en ung och vacker kvinna med en ovanlig gåva. Nyfiken och på jakt efter svar uppsöker hon en mästare i magi för att lära sig mer om denna gåva. Hon vill också få kunskap om hur hon finner sin själs andra halva. Men ju närmare hon kommer sanningen, destå mer börjar hon tveka. Vill hon verkligen lära sig den uråldriga månens tradition som kan avslöja vem som är hennes andra hälft? Är det någon hon ännu inte har träffat, eller finns han närmare än hon tror? 

"De enkla tankarna kommer till mig först när jag trasslar in mig i de komplicerade" 
Ur Brida”












I kroppen min: Resan mot livets slut och alltings början - Kristian Gidlund
Kristian Gidlunds blogg om kampen mot cancern - I kroppen min - nu som bok. En unik berättelse av en ung människa som fått veta att han ska dö. Kristian Gidlund började skriva bloggen I kroppen min när han fick sin första cellgiftsbehandling mot magcancern, i mars 2011. Efter sex månader verkade det som om behandlingen hade lyckats. Men i augusti 2012 visade det sig att han drabbats på nytt - den här gången var cancern obotlig. Boken I kroppen min baseras på hans välbesökta blogg, med texter som inte lämnar någon läsare oberörd: "Jag fick beskedet på en torsdag, strax innan jag skulle äta pannkakor. Men det började långt innan dess. Så klart. Jag ska försöka berätta. Jag ska försöka. Och redan där misslyckas jag. Har skrivit och raderat alldeles för länge nu. Det här är nog en självisk bok. Skapad av mig själv. För mig själv. Och om du vill läsa får du gärna göra det. Men det här är mitt sätt att hantera den här situationen. Mitt sätt att tygla det som har tvingat sig in i mitt liv. Som jag måste leva med. Jag hade tänkt berätta hur allt började, hur jag har tänkt sedan den där torsdagen. Jag hade tänkt berätta om vilka känslor som har osat, fräst och dundrat inom mig. Men jag orkar inte vara saklig. Inte vara föredömligt dramaturgisk i berättandet. Inte nu. Kanske senare. Men det finns något som jag måste berätta. Och om det upprör någon att det var på det här viset som ni fick reda på det, så är jag ledsen för det. Förlåt. Men ingen är mer upprörd över det här än jag. Jag lovar. Det finns något som jag måste berätta. Jag har cancer. Allting har förändrats. I morgon börjar min cellgiftsbehandling. Och den där torsdagen åt jag mina pannkakor kalla." Kristian Gidlund är 29 år och född och uppvuxen i Borlänge. Han är journalist och trummis i bandet Sugarplum Fairy. Hans blogg I kroppen min har fått enorm genomslagskraft och Kristian har medverkat i tv, tidningar och radio för att berätta om sin kamp mot magcancern som drabbade honom på nytt i augusti 2012.”



TILL SPÄNNINGSSÖKAREN:

Män som hatar kvinnor - Stieg Larsson
Ekonomijournalisten Mikael Blomkvist behöver en time out. Han har precis blivit fälld för förtal av finansmannen Hans-Erik Wennerström och dömts till tre månaders fängelse. Han beslutar sig för att ta en paus från sitt jobb på tidskriften Millennium.

I samma veva får han ett ovanligt uppdrag. Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, vill att Blomkvist ska skriva släkten Vangers historia. Men det visar sig snart att familjekrönikan bara är en täckmantel för Blomkvists verkliga uppgift: att ta reda på vad som hänt Henrik Vangers unga släkting Harriet, som varit spårlöst försvunnen i snart fyrtio år - något som Henrik Vanger aldrig kunnat släppa.

Blomkvist åtar sig motvilligt uppdraget, och till sin hjälp får han den unga Lisbeth Salander - en strulig tjej, tatuerad och piercad, men också en utmärkt researcher och en av landets främsta hackers.
Tillsammans gräver Blomkvist och Salander allt djupare i familjen Vangers förflutna och möter en mörkare och blodigare historia än någon av dem kunnat ana.”



 Flickan som lekte med elden - Stieg Larsson
Lisbeth Salander återvänder till Sverige efter en längre tids vistelse utomlands. Hon har kommit över en stor summa pengar vilket innebär att hon för första gången i sitt liv är kvar och det går upp för henne att hon är helt ensam.

Samtidigt har Mikael Blomkvist på Millennium fått korn på hett nyhetsstoff. Journalisten Dag Svensson och hans sambo Mia Bergman har hittat avslöjande uppgifter om en omfattande sexhandel mellan Östeuropa och Sverige. Många av de personer som utpekas i traffickinghärvan har höga positioner i samhället.

Händelser i Salanders mörka förflutna börjar göra sig påminda. När Dag och Mia blir brutalt mördade riktas misstankarna mot Salander och en stor polisjakt drar igång. Salander bestämmer sig att en gång för alla göra upp med det förgångna och straffa dem som förtjänar det. Återigen korsas Blomkvists och Salanders vägar.

Flickan som lekte med elden är den andra delen i Stieg Larssons Millenniumtrilogi.”



Luftslottet som sprängdes - Stieg Larsson
Två svårt skadade personer tas in akut på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Den ena är Lisbeth Salander, som är efterlyst misstänkt för dubbelmord. Hon har en livshotande skottskada i huvudet och måste opereras omedelbart. Den andre personen heter Alexander Zalachenko, en äldre man som Salander huggit med en yxa.

Den tredje och avslutande delen i Millenniumserien tar vid där Flickan som lekte med elden slutade. Lisbeth Salander överlevde visserligen att bli levande begravd, men hennes problem är långt ifrån över. Zalachenko har tidigare varit yrkesmördare i den sovjetiska underrättelsetjänsten. Han är dessutom Salanders far och det är han som försökt ta livet av henne. Starka krafter vill tysta Lisbeth Salander en gång för alla.

Samtidigt gräver Mikael Blomkvist i Salanders dolda förflutna och kommer snart sanningen på spåren. Han skriver på ett avslöjande reportage som kommer att rentvå Lisbeth Salander och skaka regeringen, Säpo och hela landet i dess grundvalar. Äntligen finns en chans för Lisbeth Salander att göra upp med sitt förflutna och en möjlighet för rättvisan - den verkliga - att segra.”





TILL KULTURTANTEN:

Den vita staden - Karolina Ramqvist

Det stora huset ser fortfarande nästan nytt ut under den grå himlen. Snön ligger i vallar på trappan upp till ytterdörren, som är låst med flera lås. Därinne finns Karin med sin lilla dotter, bara drygt ett halvår gammal.

Det är smutsigt, det finns ingen värme och det är tomt i skåpen. Hon är ensam nu. Allt har förändrats. Pengarna är slut och hon har sålt det mesta av värde.

En dag knackar kronofogden på dörren. Hon är på väg att förlora det enda hon har kvar, huset som John gav henne. Vem ska skydda henne nu? Vart ska hon och Dream ta vägen?

Hon måste ta sig ut. Hon måste orka. Hon ger sig av med barnet för att få tag på det som hon har rätt till.

Karolina Ramqvists nya roman är en fristående fortsättning på Flickvännen.”

0 kommentarer:

Skicka en kommentar