Artiklar

tisdag 7 augusti 2018

Recension: Sjukt stressad

Betyg: 2/5 
(Goodreads: 4.57)

Titel: Sjukt stressad: enkla vägar till en lugn vardag
Författare: Anna Bennich Karlstedt
Förlag: Wahlström & Widstrand
Antal sidor: 191 
Utgivningsår: 2014
Format: E-bok
Genre: Biografi


Baksidetext:
Blir din "att göra"-lista aldrig kortare, hur många saker du än betar av? Blir du oftast frustrerad i köer och i trafik? Upplever du ständigt höga krav, dels ifrån omgivningen men kanske ännu mer ifrån dig själv? Märker du att du börjar få problem med sömnen och har du svårt att få till vila och återhämtning?

Den här boken riktar sig till dig som känner att du är alltför stressad i din vardag och som behöver hjälp med att förändra din situation. I boken får du kortfattad och lättillgänglig information om hur stress fungerar och vilka metoder som finns för att hantera den bättre. Du erbjuds också en mängd konkreta övningar som du kan börja använda redan idag och som kommer att göra skillnad, nu och i framtiden.
Författaren till den här nya handboken heter Anna Bennich Karlstedt och är leg psykolog med KBT-inriktning. Hon har mångårig erfarenhet av att arbeta med stressproblematik både på individ- och gruppnivå. Hon är också en uppskattad och ofta anlitad föreläsare och utbildare i ämnet.


Tankar:
I Sjukt Stressad verkar tanken vara att jag som läsare ska få en aha-upplevelse och därefter genomgå en mental förändringsprocess genom olika KBT-tekniker och övningar. Tanken är god, jag förstår principen, men jag uppmärksammar att jag ganska omgående istället börjar skumläsa texten och blir allt mer frustrerad. Faktum är att det enda jag tar med mig från denna bok är en tankekarta kring när det är läge att släppa en situation eller inte.

Kanske kan min känsla av stress och mitt oengagemang för denna bok handla om att jag redan har rätt bra koll på KBT och mentaliseringsprocesser. Kanske har det att göra med att jag känner mig påtvingad att utföra övningar som inte passar mig. Jag vet inte.

Men jag vet en sak.
Detta är en bok jag inte rekommenderar. 


 Om författaren:
Ester Roxberg är en svensk författare och skribent, bl.a. som krönikör för Smålandsposten. År 2004 vann hon Lilla Augustpriset för diktsviten Se upp lilla människa för snart smäller det. Hösten 2011 debuterade hon med ung-vuxen-romanen Antiloper. Min pappa Ann-Christine är hennes tredje bok.


Andras recensioner:

Boken finns att köpa på bl.a. Adlibris.
SparaSparaSparaSpara

0 kommentarer:

Skicka en kommentar